Tuesday, November 13, 2018

Tujuan utama kanak-kanak.

Teks: Yasmin Ismail

Tujuan utama seorang kanak-kanak semenjak hari ia dilahirkan ialah membina dirinya sendiri. Seorang bayi yang lahir tidak ada kemahiran selain dari menangis dan kadang-kadang tersenyum. Cuma tangisannya sahaja yang digunakan untuk berkomunikasi walhal senyumannya hanyalah pergerakan spontan otot dimukanya dan bukanlah satu pergerakan dalam kawalannya.

Namun, bayi yang tidak boleh berbuat apa-apa itu dalam masa tiga bulan sahaja boleh mengiring, dalam masa enam bulan mampu duduk tanpa sokongan dan dalam lebih kurang setahun kebanyakannya boleh berjalan.

Jadi, apa yang membuatkan bayi berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapat kemahiran, mengasahnya sehingga berjaya tanpa penat dan jemu. Tiada siapa yang petlu menyuruh bayi untuk meniarap pada usia empat atau lima bulan namun itulah yang dilakukan seharian oleh bayi.

Dari fasa meniarap, tiada siapa yang beri arahan kepada bayi supaya mengesut ke hadapan atau ke belakang sebagai persiapan untuk merangkak. Bayi seolah-olah sudah ada program yang dimuatnaik dan ia berusaha mengikut jadual program tersebut.

Maria Montessori pengasas kaedah pengasuhan kanak-kanak Montessori berpendapat bahawa kanak-kanak secara fitrah bertujuan dengan bersungguh-sungguh mencapai tahap berdikari. Dalam usahanya mencapai tahap berdikari, ia mencipta kesempurnaan dirinya dan melangkaui rintangan yang menghalanginya. Ini tercatat dalam Montesori yang terkenal iaitu 'The Absorbent Mind'. Sir Percy Nurn juga menyatakan tentang semangat dalaman yang membimbing dan mendorong kanak-kanak memenuhi tujuan mereka dan menamainya sebagai 'horme'.

Montessori seterusnya membuat pemerhatian yang saksama tentang kanak-kanak dan menyatakan bahawa kanak-kanak meraikan kehidupan. Kanak-kanak senantiasa penuh semangat, sentiasa gembira.




No comments:

Post a Comment