Friday, November 30, 2018

Perbezaan dirai.

Teks: Yasmin Ismail.

Anak-anak ibu berbagai ragam, berbagai perwatakan. Lumrah keluarga, personaliti setiap anak berbeza. Alhamdullilah dalam lapan orang ini, ada dua dari setiap personaliti. Jadi ianya ragaman yang seimbang.

Abang Bigu seorang Melankoli. Senang bersendirian dan layan diri, Bigu selalu senang nampak jalan penyelesaian masalah. Kakak Mimiloma anak Flegmatik, selalu menjadi pendamai dan banyak layan adik-adik.

Lilif seorang Kolerik yang tidak boleh duduk diam. Banyak kawan dan aktiviti, Lilif selalu tak lekat di rumah. Goofiq pula anak Sanguin yang selalu senang hati dan jarang serius dalam banyak perkara.

Seorang lagi Melankoli dalam keluarga ialah Titiyaya yang boleh berkurung dalam bilik berjam-jam. Walaupun begitu, Titiyaya bertanggungjawab dan selalu ingat keperluan rumah dan tahu letak duduk semua barang dalam rumah.

Seorang Flegmatik yang selalu tersenyum ialah Nuna. Hobinya melayan drama dan filem serta melukis. Nuna selalu buat kraf untuk kawan-kawannya. Mato yang kecoh ialah seorang Kolerik yang sangat popular di sekolah. Bukan saja dengan kawan-kawan, dalam kalangan guru pun Mato tersohor.

Yang terakhir ialah adik Syasya yang periang. Seorang Sanguin yang baikhati dan pwramah, adik Syasya selalu tunjukkan kasih sayang kepada abang dan kakak.

No comments:

Post a Comment