Monday, November 26, 2018

Bersyukurlah jika anak anda seorang Melankolik

Teks: Yasmin Ismail

Bersyukurlah jika anak anda seorang Melankolik kerana mereka memahami dunia yang lebih besar dan mahu membawa kebaikan kepadanya.

1. Walaupun anak-anak Melankolik selalunya serius, ianya bukanlah masalah besar. Jika layanan ibu bapa kepada mereka juga serius dan tidak merendah-rendahkan, anak-anak Melankolik akan merespons dengan lebih ceria.

2. Mereka perlukan masa untuk menyepi dan bersendiri dan dalam waktu itu mereka mempunyai upaya untuk melakukan koreksi diri sendiri dan mencapai keseimbangan emosi.

3. Anak-anak Melankolik tulus dan jujur dalam mengatakan hal yang benar. Mereka pandai menyampaikan buah fikiran mereka secara tepat dan ringkas. Ibu bapa tidak dibuat tertanya-tanya akan apa yang berada disanubari mereka.

4. Secara semulajadinya mereka pendiam dan tidak peramah. Mereka adalah pemikir berat dan kita perlukan fikiran reflektif mereka. Walaubagaimanapun, persahabatan yang sedikit yang mereka bina sangat utuh.

5. Mereka cepat menangkap kesilapan yang di lakukan oleh ibu bapa dan orang sekeliling mereka. Kelebihan yang ada pada mereka ialah mereka mudah mengesan masalah yang timbul dan jalan penyelesaiannya.

6. Memberi tumpuan yang tinggi ialah bakat mereka dan mereka bersemangat untuk menambah baik dan menambah nilai semua perkara. Seringkali mereka terlalu fokus dan tidak menghiraukan apa yang berlaku disekeliling.

7. Oleh kerana corak pemikiran mereka hanya dua iaitu hitam atau putih sahaja, anak-anak ini mempunyai pendirian yang tegas dalam apa jua yang mereka putuskan.

No comments:

Post a Comment