Sunday, November 18, 2018

Contoh bagaimana ibu bapa tidak memahami personaliti anak

Seorang anak kecil berumur lima tahun sering bertekak dengan ibunya. Anak ini di label keras kepala, suka cari pasal dan mempunyai tahap toleransi yang rendah. Ibu bapanya tidak faham kenapa dia bersikap demikian kerana bagi mereka anak ini sudah cukup disediakan segala keperluannya.

Apa yang gagal dilihat oleh ibu bapa anak ini ialah personalitinya yang alami iaitu seorang yang aktif dan mengenali dunianya dengan cara fizikal. Anak ini menggunakan tenaga fizikal dan pergerakannya untuk belajar dan ia paling bertenaga jika di beri kebebasan meneroka alam sekeliling dengan bebas.

Konflik berlaku apabila ibu bapa menyekat anak ini dari keluar rumah dan hanya menyediakan buku-buku, komputer dan telivisyen sebagai alat pembelajarannya.

Dari pengalaman anak pertama, ibu bapa tidak faham mengapa anak lima tahun ini tidak tenang membaca buku atau menonton telivisyen seperti kakaknya. Ibu bapa tidak dapat kenalpasti bahawa sikakak meneroka persekitarannya dengan cara intelektual dan cukup sekadar membaca, memerhati, menonton dan berfikir.

No comments:

Post a Comment