Monday, November 26, 2018

Punca-punca tantarum anak-anak Melankoli

Teks: Yasmin Ismail

Anak-anak Melankoli ialah anak-anak yang paling kurang menunjukkan perasaannya. Biasanya kalau ada anak yang dilabel 'tak ada perasaan', besar kemungkinan anak itu adalah anak Melankoli. Apa yang tidak difahami ramai ialah bukannya anak Melankoli tidak mempunyai perasaan, tetapi mereka adalah juara mengendali emosi mereka sehingga ternampak seolah-olah mereka seperti patung bernyawa.

Kebiasaannya anak-anak Melankoli banyak memerhati kelakuan orang lain dan mereka belajar dengan cara pemerhatian, hasil bacaan dan analisa perasaan mereka. walaupun kelihatan tidak berperasaan, sebenarnya banyak yang berlaku di dalam dunia mereka yang terletak diminda Melankoli.

Anak-anak Melankoli tidak akan cepat melenting tetapi jangan disangka mereka boleh dibuli atau diperkotak-katik. Tahap kesabaran mereka juga ada hadnya dan mereka akan menunjukkan taring apabila:-

1. Mereka berasa tidak dihormati. Rasa hormat yang ditunjukkan oleh orang sekeliling anak-anak Melankolik sangat penting bagi mereka. Mereka akan membalas penghormatan yang diberikan kepada mereka dengan penghormatan yang berlipat ganda. Justeru mereka akan berasa tersisih dan kecewa jika mereka direndahkan.

2. Jika mereka tidak diberi masa dan ruang untuk muhasabah diri, merenung kembali atau fokus tentang sesuatu dengan tenang. Anak-anak Melankoli tidak memerlukan dunia luar untuk meneroka, cukup saja dengan minda mereka. Keadaan yang kucar-kacir, hinggar-binggar dan bingit akan mengacau penyusunan pemikiran yang mereka lakukan sepanjang masa.

3. Sesuatu yang menyebabkan anak-anak Melankolik berasa malu sangat memberi tekanan kepada mereka. Anak-anak Melankolik selalunya akan berusaha sedaya-upaya supaya tiada apa yang belaku dapat meenjatuhkan air muka mereka. Pada mereka aib dan maruah sangat perlu dijaga.

No comments:

Post a Comment