Friday, November 30, 2018

Hari Akademik

Teks: Yasmin Ismail

Setiap tahun, sekolah buat hari akademik untuk berbincang dengan ibu bapa tentang prestasi anak-anak. Saban tahun ibu pergi mengadap guru-guru dua kali untuk tinjau hal anak-anak di sekolah.

Ada satu tahun tu, ibu terbaca dalam satu artikel tentang soalan lazim yang ibu bapa tanya kepada guru di sekolah.

Macam mana anak saya, cikgu.
Kenapa markah anak saya merosot.
Apa kelemahan anak saya.
Bagaimana saya dapat bantu anak saya atasi kelemahannya.
Anak saya nakal ke, cikgu?


Itu antara soalan-soalan glamer yang ibu bapa selalu tanya. Dalam artikel itu, penulisnya menyarankan ibu bapa bertukar soalan untuk guru.

Apa bakat anak saya yang cikgu nampak.
Bagaimana saya boleh bantu anak saya mencungkil bakatnya?

Masa ibu jadi pengusaha tadika pun, ibu tak pernah dapat soalan macam ni.



No comments:

Post a Comment