Monday, November 26, 2018

Punca tantarum anak Sanguine

Teks: Yasmin Ismail

Anak-anak Sanguine yang ceria dan sentiasa gembira. Mereka pandai mencari keseronokan dalam apa jua yang mereka lakukan. Namun begitu, mereka tidak terlepas dari berasa tertekan dan marah seperti juga tiga personaliti yang lain. Punca yang memberi mereka tekanan sehingga kadangkala mereka juga tantarum ialah:

1. Bila mereka terasa terkongkong dan terlalu banyak sekatan dan kawalan yang dikenakan oleh orangtua. Mereka paling suka meneroka dunia mereka dan mereka akan rasa bosan jika mereka tidak bebas berbuat demikian.

2. Apabila mereka dibiar terlalu lama bersendirian. Oleh kerana mereka perlukan suasana sosial untuk berasa gembira dalam limpahan perhatian dari orang sekeliling, anak-anak Sanguine tidak boleh dibiarkan bersepian terlalu lama. Mereka akan berasa tidak dipeduli dan akan membuat tantarum untuk menarik perhatian.

3. Sesuatua yang terlalu serius yang berlaku dalam hidup anak-anak Sanguine juga akan memberi mereka stres. Contohnya suasana tegang dalam keluarga yang sedang menghadapi perpindahan atau kematian.

No comments:

Post a Comment