Monday, November 26, 2018

Punca-punca tantarum anak-anak Kolerik

Teks: Yasmin Ismail

Anak-anak Kolerik ialah anak-anak yang aktif dan penuh semangat. Mereka mengenali dunia mereka menerusi pergerakan fizikal. Mereka juga sangat lincah dan bertenaga kerana energi mereka ialah ekstrovert.

Personaliti mereka juga sangat menonjol dan ibu bapa akan mendapati anak-anak Kolerik paling banyak membuat tantarum. Ini adalah cabaran terbesar ibu bapa dalam membesarkan anak-anak Kolerik dan jika ibu bapa tidak memahami punca tantarum anak Kolerik, ibu bapa akan stres sepanjang zaman kanak-kanak Kolerik.

Anak-anak Kolerik sangat ekspresif dan lantang. Ibu bapa akan cepat perasan jika anak-anak Kolerik sakit hati dan tidak dapat mengawal emosi mereka. Tantarum akan ditunjuk apabila:-

1. Tiada atau kurang saluran untuk bergerak secara fizikal. Contohnya jika anak-anak Kolerik disuruh membaca dengan senyap atau mendengar cerita dengan diam, mereka akan memberontak. Lebih teruk lagi jika anak-anak Kolerik dikehendaki melalui sesi mentelaah yang panjang. Badan mereka manjadi resah dan meronta-ronta untuk bebas bergerak.

2. Bila permintaan mereka banyak kali ditolak dan terlalu banyak larangan. Anak-anak Kolerik akan berasa lemas dan tidak dihormati kerana pergerakan mereka dibatas. Mereka akan tunjuk perasaan sehingga mereka bebas semula.

3. Ada sesuatu dalam kehidupan anak-anak Kolerik yang menambat mereka atau yang meyekat mereka contohnya ibu atau ayah yang terlalu garang. Pemahaman bahawa anak-anak Kolerik perlu bergerak dan meneroka dengan aktif sukar difaham kerana selalunya anak-anak Kolerik suka bertindak lasak dan mengambil risiko.

No comments:

Post a Comment