Friday, November 30, 2018

Hari Akademik Mato.

Teks: Yasmin Ismail

Ibu tidak dapat hadir Hari Akademik Mato pada tahun ini. Ibu dah bersiap tapi ibu tidak sihat jadi, ayah saja yang wakilkan ibu ubtuk ambil laporan prestasi Mato dan Nuna.

Ibu pun tak dapat tanya soalan standard yang ibu selalu aju pada cikgu anak-anak. Ayah tidak tahu apa yang selalu ibu bualkan dengan guru jadi ibu pun redo saja apa laporan yang dibawa pulang nanti.

Mato pulang tersengih-sengih. Di meja makan, Ayah pun mula bercerita tentang laporan guru tahun tiga Mato, Puan Hanifah yang penyayang.

"Cikgu cakap, Mato ni banyak cakap dalam kelas, suka tanya cikgu soalan macam-macam. Mato tanya soalan sains tapi tak ada kena mengena dengan topik yang cikgu ajar."

"Lagi satu Mato suka keluar kelas, kalau cikgu tengah mengajar pun, kalau dia tengok cikgu lain perlu bantuan, dia keluar aje tolong cikgu tu"

Ibu diam saja dengar Ayah yang jarang pergi Hari Akademik buat laporan. Ligat ibu berfikir. Ibu tak melenting, ibu cuma proses maklumat yang ayah beri.

"Tapi cikgu cakap pencapaian Mato paling banyak dalam kelas itu. Nampak usaha Mato".

Ibu dapat kesimpulannya, ting! Mato ialah anak Kolerik yang tidak boleh duduk diam. Di rumah juga suara Matolah yang paling kuat. Gelak Matolah yang bingit. Mato memang banyak bertanyakan soalan-soalan dan ibu layan saja dengan selamba. Mato perlu banyak bergerak untuk meneroka dunianya.

Ibu senyum saja bila Mato pandang ibu.

"Bagus Mato, tahun depan kita usaha lagi keras, okey."





No comments:

Post a Comment