Monday, November 26, 2018

Punca-punca tantarum anak Flegmatik

Teks: Yasmin Ismail

Anak-anak yang selalunya tenang dan bersopan-santun merupakan anak-anak Flegmatik. Mereka mempunyai kawalan diri sendiri yang tinggi dan tidak mudah panik. Disebalik dunia mereka yang tenang, mereka juga melalui tekanan dan punca tekanan bagi mereka tidak dapat dibayangkan oleh personaliti-personaliti yang lain kerana dianggap remeh.

Orang disekeliling selalunya tidak dapat menduga bahawa anak-anak Flegmatik sedang mengalami tekanan kerana mereka pandai berselindung dibalik senyuman yang manis. Namun tantarum anak-anak Flegmatik walaupun ianya tak sekuat personaliti lain, harus dipantau dan diberi perhatian. Anak-anak Flegmatik tidak puashati jika:-

1. Merasakan bahawa diri mereka tidak diendahkan. Apabila mereka diketepikan atau diperkecilkan. Mereka berkecil hati apabila buah fikiran atau luahan mereka tidak didengari atau disambut secara acuh tak acuh.

2. Apabila rancangan atau cadangan yang mereka buat diabaikan. Mereka berasa tidak dihargai dan jauh hati kerana banyak usaha yang mereka telah curahkan untuk membuat rancangan kerana anak-anak Flegmatik ini terlalu teliti dan semua sudut rancangan diambil kira.

3. Sesuatu yang perit berlaku di dalam kehidupan anak-anak Flegmatik. Sebagai contoh, jika mereka dibuli atau didera. Oleh kerana anak-anak Flegmatik melalui kehidupan mereka dengan penuh emosi, pengalaman begini begitu mempengaruhi jiwa mereka dan mereka berasa sangat tertekan dan salah satu luahan ialah tantarum.

No comments:

Post a Comment