Tuesday, November 13, 2018

Penderaan anak-anak

Teks: Yasmin Ismail

Penderaan adalah satu tindakan yang dilakukan oleh penjaga yakni ibu bapa atau pengasuh. Penderaan ada beberapa bentuk dan ianya selalunya dapat dilihat kerana ada kesan fizikal ataupun kesan kepada tingkahlaku anak yang didera.

Penderaan terbahagi kepada lima. Yang pertama adalah pengabaian. Selalunya pengabaian adalah dari sudut fizikal dan dimanifestasikan oleh keadaan fizikal anak yang terbiar, kurang nutrisi, kotor dan sebagainya. Pengabaian fizikal senang dicam dan jika dikenalpasti, tindakan yang diambil selalunya pantas. Pengabaian emosi pula kurang mendapat tumpuan kerana ia terselindung dan sukar dikesan. Ia juga tidak dapay dikesan oleh anak yang sedang mengalaminya.

Jenis penderaan yang kedua adalah penderaan fizikal. Penderaan jenis ini juga dapat dilihat dari tanda-tanda fizikal yang terdapat di badan mangsa. Kesan penderaan ini ada bukti yang penderaan fizikal telah berlaku.

Penderaan lisan adalah penderaan yang sering berlalu secara berleluasa di negara kita namun di anggap sebagai perkara biasa. Oleh kerana itu, penderaan lisan sangat sukar dibuktikan dan mangsa penderaan jenis ini banyak di suruh bersabar dari digalakkan untuk membawa kes ke muka pengadilan. Namun kesan penderaan lisan terhadap anak-anak teramat besar untuk dibiarkan sahaja.

Penderaan yang seterusnya ialah penderaan seksual dan ia banyak dilaporkan di media dan kebanyakan kes penderaan seksual ini begitu menyayat hati. Penderaan seksual selalunya dilakukan oleh orang-orang yang dekat dan mempunyai akses kepada mangsa.




No comments:

Post a Comment